شروع کار وبلاگ مامان نرگس شروع کار وبلاگ مامان نرگس ، تا این لحظه: 12 سال و 6 ماه و 6 روز سن داره
گل دخترم شیوا گل دخترم شیوا ، تا این لحظه: 23 سال و 8 ماه و 10 روز سن داره
گل پسرم آرمان گل پسرم آرمان ، تا این لحظه: 20 سال و 9 ماه و 4 روز سن داره

مجلـہ اینترنتۓ گذرۓ בر آسمان ڪوבڪۓ

شامی‌کباب

1392/2/18 13:09
نویسنده : مامی جون نرگس
1,076 بازدید
اشتراک گذاری

غذایی ساده و خوشمزه واسه نی نی های غذاخور

شامی‌کباب غذایی است که در اغلب شهرهای ایران با کمی تفاوت پخته می‌‌شود، اما دستور اصلی آن مربوط به استان گیلان است. این غذای مقوی و خوشمزه به‌راحتی و در زمانی نه‌چندان طولانی آماده می‌‌شود و چون در گروه غذاهایی است که با نان خورده می‌‌شود، برای پیک‌نیک، سفر و زنگ تفریح مدرسه کودکان مناسب است.

گوشت، لپه، نخود و تخم‌مرغ مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذا هستند که هرکدام خواص بسیاری دارند که در رشد کودک مؤثرند. تقریباً اکثر مادران و پدران با خواص این مواد آشنایی دارند و می‌‌دانند که هرکدام چه تأثیری بر افزایش هوش و قدرت یادگیری کودک و نیز رشد و سلامت او دارند، اما معمولاً والدین با خواص پیاز که در اغلب غذاها از آن استفاده می‌‌شود، آشنایی کافی ندارند.

پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید‌فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و انواع ویتامین‌های گروه B است. یکی از مهم‌ترین خواص پیاز، تأثیر شفابخش آن روی قلب است. محققان عقیده دارند خوردن نصف پیاز متوسط در روز، 30 درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به‌جای آن سبب افزایش کلسترول خوب می‌شود. پیاز، یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و قوی است و طیف وسیعی از عفونت‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا را ـ از عامل اسهال گرفته تا بیماری سل ـ درمان می‌کند. همچنین پیاز در درمان سرماخوردگی و کاهش سرفه و رفع مشکلات مجاری تنفسی، استفاده می‌‌شود؛ بنابراین یکی از غذاهایی که در فصل سرما و سرماخوردگی برای کودکان بسیار مناسب است غذاهایی است که در آن پیاز دارد.

گوشت گوسفند (بی‌استخوان)                               500 گرم

نخود                                                                  4/1 پیمانه

لپه                                                                    1 پیمانه

پیاز                                                                    1 عدد متوسط

تخم‌مرغ                                                              2 عدد

روغن                                                                 به میزان لازم برای سرخ‌کردن

نمک، فلفل و زردچوبه                                           به میزان لازم

دارچین                                                               2/1 قاشق چایخوری

گوشت را با نخود و پیاز روی حرارت ملایم گاز بپزید؛ البته در این مرحله کمی از فلفل و زردچوبه را به مواد در حال پخت اضافه کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله نمک را نباید اضافه کنید، چون گوشت سفت می‌‌شود.  لپه را نیز در ظرفی جداگانه بپزید. پس از پختن مواد، گوشت و نخود را دو بار از چرخ گوشت رد کنید. لپه را نیز پس از اینکه کامل پخت و نرم شد، یک بار از چرخ گوشت رد کنید. حالا تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و تخم‌مرغ‌‌های خام را در ظرفی جداگانه بشکنید و به مواد اضافه کنید. حالا نمک، دارچین و بقیه فلفل و زردچوبه را به مواد بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید و ورز دهید. سپس روغن سرخ‌کردنی را به‌اندازه‌‌ای در تابه بریزید که شامی‌‌ها درون روغن قرار بگیرند و خوب سرخ شوند.

وقتی روغن به‌اندازه کافی داغ شد، از موادی که آن را ورز دادید، گلوله‌‌هایی به اندازه نارنگی‌‌های کوچک بردارید، در دستتان آن را به شکل دایره پهن کنید و در روغن قرار دهید تا سرخ شود؛ البته بهتر است با انگشتتان وسط شامی‌‌ها سوراخی ایجاد کنید که وسط شامی‌‌ هم مغز‌پخت شود.

در این مرحله می‌‌توانید روی کمک کودکانتان هم حساب کنید. کودکان با دستان کوچکشان می‌‌توانند مواد را خوب مخلوط کرده و ورز دهند. گلوله‌‌هایی به‌اندازه نارنگی دقیقاً به اندازه مشت کوچک آنهاست، پس اجازه دهید گلوله‌‌ها را بردارند و اگر نمی‌‌توانند آنها را کف دستشان خوب پهن کنند، یک سینی یا تخته آشپزی در اختیارشان بگذارید تا با خیال راحت گلوله‌‌های مواد شامی را به‌اندازه مناسب پهن کنند و داخل آن را سوراخ کنند.

حتی می‌‌توانید به آنها پیشنهاد دهید که چند شامی کوچک برای خودشان درست کنند. در این کار دیگر لازم نیست گلوله‌‌های بزرگی بردارند و برای پهن‌کردن آن از سینی یا تخته استفاده کنند. می‌‌توانند گلوله‌‌ها را کوچک‌تر مثلاً به‌اندازه گردو بردارند و آنها را کف دستشان پهن کنند، وسطش یک سوراخ کوچک ایجاد کنند و آنها را به شما بدهند تا درون روغن قرار دهید. در زمان سرو غذا هم می‌‌توانید این شامی‌‌های کوچک را جداگانه برای بچه‌‌ها تزیین کنید.

 پس از اینکه شامی‌‌ها سرخ شد، آنها را از تابه بیرون بیاورید و درون یک صافی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود؛ البته برای گرفتن روغن اضافی می‌‌توانید از حوله کاغذی مخصوص آشپزخانه هم استفاده کنید. حوله کاغذی را روی ظرفی تخت پهن کنید و شامی‌‌ها را روی آن قرار دهید. به این دلیل روغن اضافه شامی‌‌ها را باید بگیرید که شامی مانند کتلت نرم نشود و هنگام میل‌کردن تردی آن احساس شود.

در برخی از دستورهای شامی‌کباب مشاهده می‌‌کنید که آشپز مقداری آرد سفید یا آرد نخودچی به مواد اضافه می‌‌کند که این آرد نه‌تنها ضروری نیست و کمکی به ترد‌شدن شامی نمی‌‌کند، بلکه با اضافه‌کردن آن، شامی‌‌ها از حالت ترد درآمده و کمی سفت می‌‌شوند. 

 مجله شهرزاد

ترش شامي(آشپزي رنگين )

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

کبیری
5 بهمن 92 9:36
کبیری زیبا نبودhttp://www.niniweblog.com/images/smilies/smile_thum/36.gifhttp://www.niniweblog.com/images/smilies/smile_thum/52.gif
مامی جون نرگس
پاسخ
من برای زیبایی ننوشتم شامی کباب خودنی است عزیزم .... بهرحال نظر شماست ممنون