شروع کار وبلاگ مامان نرگس شروع کار وبلاگ مامان نرگس ، تا این لحظه: 12 سال و 5 ماه و 7 روز سن داره
گل دخترم شیوا گل دخترم شیوا ، تا این لحظه: 23 سال و 7 ماه و 11 روز سن داره
گل پسرم آرمان گل پسرم آرمان ، تا این لحظه: 20 سال و 8 ماه و 5 روز سن داره

مجلـہ اینترنتۓ گذرۓ בر آسمان ڪوבڪۓ

ایجاداعتماد به نفس در کودکان با قصه

1395/2/27 18:50
نویسنده : مامی جون نرگس
591 بازدید
اشتراک گذاری
تعدادی از واژگان ممکن است در آغاز دوران طفولیت، به دلیل اینکه کودک هنوز وارد مرحله آکادمیک تربیتی و آموزشی نشده، ملموس نباشد. بنابراین، والدین باید بتوانند ارتباط مناسبی با کودک از این طریق ایجاد کنند.

حمید هنرجو و اسدالله شعبانی از قصه گویی برا ی کودکان گفته اند.
حمید هنرجو: با قصه و داستان به کودک تشخص دهیم

تعدادی از واژگان ممکن است در آغاز دوران طفولیت، به دلیل اینکه کودک هنوز وارد مرحله آکادمیک تربیتی و آموزشی نشده، ملموس نباشد. بنابراین، والدین باید بتوانند ارتباط مناسبی با کودک از این طریق ایجاد کنند.
کودک بیشتر مایل است از زبان مادر قصه را بشنود. چرا که قصه در ذهن و تخیل و عواطف کودک تاثیرگذار است و موجب تولید هیجان می شود. علاوه براین، حیوانات در قصه گویی برای کودکان جنبه عاطفی پیدا می کنند و بیشترین تاثیر را بر او می گذارند. در میان حیوانات نیز خرگوش، آهو و گربه بیش از دیگر حیوانات در ذهن کودک اثر می گذارد و بار عاطفی ایجاد می کند.

ایجاداعتماد به نفس در کودکان با قصه

قصه خواندن برای کودک مانند یک شالوده اساسی از لحاظ آموزشی عمل می کند و نقش قابل توجهی در زندگی و اساس آموزش و فرهنگ سازی او دارد. در حقیقت نگاه ما باید این باشد که با قصه و داستان به کودک تشخص دهیم و با رشد اجتماعی او مبنای یک زندگی فکری و اجتماعی را به کودک خود آموزش دهیم.
ما حقیقتا نیاز داریم (به قول اهالی سینما) یک لوکیشین برای ارتباط با کودک ایجاد کنیم. این مکان می تواند اتاق خواب کودک باشد. بهتر است قصه گویی را برای زمان قبل از خواب تنظیم کنیم. اتفاق قشنگی است که بچه ها با قصه و رویا پردازی به خواب بروند.
همچون بقیه حوزه ها در حوزه فرهنگی نیز پدر و مادر باید خود را نیازمند بدانند که به یک قصه نویس و مشاور مراجعه کند و درباره نوسانات کودکانشان صحبت کنند و از او کمک بگیرند. نویسنده کودک می تواند مشاوره های کارآمد برای تربیت کودک ارائه دهد. اینکه با چه نگاه و زاویه دیدی قصه را انتخاب کنیم و با قصه و قصه گویی نردبان رشد فکری کودک را شکل دهیم.

اسدالله شعبانی:قصه خوانی در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان موثر است
قصه و قصه‌خوانی در ایجاد امید و اعتماد به نفس در کودکان بسیار تأثیرگذار است و باعث می‌شود کودکان بتوانند دنیای خود را زیباتر بسازند.
وقتی ما درباره قصه‌گویی صحبت می‌کنیم، نظرمان به یک نوع از قصه نیست. زیرا قصه انواع مختلفی دارد که باید هر یك از آنها به نوعی اجرا شود. در واقع در اجرای هر نوع ادبی باید سبک و ویژگی‌های آن را رعایت کنیم. مثلا اگر می‌خواهیم برای کودکان قصه‌های خردسالانه تعریف کنیم، باید به روش‌های قصه‌گویی مادران که آمیخته به نوعی بازی است، توجه کنیم. بالا آوردن و پایین آوردن صدا و حرکات دست و صورت نیز می‌تواند در القای بهتر داستان کمک‌کننده باشد. یا در داستان پهلوانی با ایجاد هیجان می‌توانیم در تأثیر‌گذاری بیشتر قصه نقش بسزایی ایفا کنیم.
باید به سبک نوشتن و شیوه قصه‌پردازی توجه کنیم و زیبایی‌های هنری و ادبی داستان‌ها و حکایات را مد نظر قرار دهیم.


منبع: تبیان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)