شروع کار وبلاگ مامان نرگس شروع کار وبلاگ مامان نرگس ، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 16 روز سن داره
گل دخترم شیوا گل دخترم شیوا ، تا این لحظه: 23 سال و 6 ماه و 20 روز سن داره
گل پسرم آرمان گل پسرم آرمان ، تا این لحظه: 20 سال و 7 ماه و 14 روز سن داره

مجلـہ اینترنتۓ گذرۓ בر آسمان ڪوבڪۓ

بازي و اسباب بازي براي كودك دو ماهه

1390/10/7 10:01
نویسنده : مامی جون نرگس
1,008 بازدید
اشتراک گذاری

حالا ديگر حس­هاي كودك دو ماهه­شما قوي­تر شده­اند و به تدريج مي­توانند در كنار هم كار كنند تا دنيا را بشناسند پس سعي كنيد محرك­هاي مناسبي براي حس­هاي مختلف او فراهم كنيد تا آنها را تجربه كند.جالب­ترين و جذاب­ترين چيز در مورد كودك شما در اين مرحله از رشدديدن شكوفا شدن مهارت­هاي اجتماعي فرزندتان است ... شما روز خود را با خنده­ واقعي او آغاز مي­كنيد!

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

· او مي­تواند لبخند بزند و در صورتي كه كسي با او حرف بزند از خود صداهاي شبيه كوكو دربياورد.

·  با تكان دادن دست و پاهايش هيجان خود را نشان مي­دهد.

·   مي­توانيد ياد بگيرد كه يك اتفاق باعث بروز اتفاق ديگري مي­شود.

·  به سمت صداهاي اطراف خود بر مي­گردد اما تنها مي­تواند موقعيت صداهايي كه روبرويش باشند را تشخيص دهد.

·  او مي­تواند بعضي از كارها را ياد بگيرد

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن:

 

1- تشكچه نرم

در اين زمان دست و پاهاي او هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه مي­زند يا خود را و اعضاي بدنش را مي­كشد؛ وقتي كه روي اسباب­ بازي­ها مي­كوبد يا حتي آنها را مي­گيرد و در برخي موارد سعي مي­كند كه كمي روي زمين بخزد.يك تشكچه­ نرم رنگارنگ با پارچه­ هاي متفاوت مي­تواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردنش باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارت­هاي حركتي تا تحريك حس­هاي مختلف،همه براي تقويت مهارت­هاي شناختي مناسب هستند)

اين قبيل تشك­ها معمولاً جذابيت­هايي دارند كه كودك را براي فعاليت بيشتر تشويق مي­كنند. پس او را طوري قرار دهيد كه امكان فعاليت و ضربه زدن و حركت كردن را داشته باشد.براي تنوع، در صورت امكان جاي اسباب­ بازي­ها را عوض كنيد. دقت كنيد و ببينيد كه فرزندتان متوجه اين تغيير مي­شود و مي­كوشد تا با تغييرات كنار بيايديا نه.

 رنگ­هاي متضاد يكي از بهترين روش­هاي تحريك ديدن در كودك هستند. به رنگ­ها اشاره كنيد، نام حيوانات را بگوييد؛ حتي با اينكه كه كودك­تان هنوز معناي واژه­ هايي كه مي­گوييد را نمي­داند اما مي­فهمد كه به نقاط و بخش­هاي مختلف اسباب­ بازي­ها اشاره مي­كنيد و او هم نقطه­ تمركز خود را تغيير مي­دهد. اگر تشكچه­ اش موزيكال است از اين فرصت براي تحريك حس شنوايي اش استفاده كنيد. دستش را در دست خودتان بگيريد و به آرامي همراه با موسيقي آنها را به هم بزنيد. وقتي كه صداها را تقليد مي­كنيد يا همراه با آهنگ برايش آواز مي­خوانيد حالت چهره­ تان را هم تغيير دهيد.

 

 

2-اسباب­ بازي­هايي كه كودك را به فعاليت فيزيكي (مثلاً ضربه زدن) تشويق مي­كنند

 ضربه زدن طبيعت بچه است و عضلاتي را تقويت مي­كند كه بايد روزي از آنها براي راه رفتن استفاده كند.بازي­هاي منظمي كه را به ضربه زدن تشويقش مي­كنند شروع خوبي محسوب مي­شوند اما حواس­تان باشد كه حتماً برايش از يك قنداق يا پوشك سبك استفاده كنيد تا بتواند پاهاي خود را به راحتي حركت دهد. او را طوري نزديك اين اسباب­ بازي قرار دهيد كه پاهايش به آساني به آن برسند.تكيه دهيد و با شوخي و خنده با او حرف بزنيد.او خيلي دوست دارد وقتي كه به اسباب­بازي ضربه مي­زند توجه شما به سمت او باشد.اين مسئله برايش بسيار مهم و هيجان­انگيز است !

 حتي در همين سن هم شما مي­توانيد او را با مفهوم علت و معلول آشنا كنيد. وقتي ضربه زد بگوييد "آره، ببين چي كار كردي!تو روشنش كردي!"يا"آهنگ كار تو بود!".به تدريج با توجه و تشويق شما، فرزندتان اين ارتباط مهم را درك مي كند: اين كار رو من كردم!

وقت صرف كنيد و به بعضي از ويژگي­هاي اسباب­ بازي اشاره كنيد.رنگ­ها را شناسايي كند و به چهره  ها اشاره كنيد.اين به كودك كمك مي­كند تا ارتباط بين اشيا و واژه­ها را درك كند.

 

 

 

3- تشكچه­ هايي با چراغ­هاي چشمك­زن، موسيقي و آويزهاي جذاب

 حس­هاي مختلف بچه اولين منابع يادگيريش هستند.تشكچه ­هاي مناسب با تحريك اين حس ها مهارت­ هاي بينايي و شنوايي را در او تقويت مي­كنند.او را تشويق كنيد كه ضربه بزند، دست و پايش را به اسباب ­بازي­هايي كه آويزان هستند برساند و ...؛ به اين ترتيب مهارت­هاي حركتي در او رشد مي كند و زمينه­ مناسبي براي درك روابط علت و معلولي ايجاد مي شود.

اين اسباب­ بازي از ديد فرزندتان چگونه است؟ روي زمين دراز بكشيد و آن را از زاويه ديد او ببينيد.اين كار در تعيين موقعيت او و اسباب­بازي به شما كمك مي­كند.هر چند وقت يك بار جاي بچه را تغيير دهيد تا زاويه ديد تازه­ اي داشته باشد.

براي بهبود روابط بين خودتان و بيشتر كردن جذابيت بازي­ها و فعاليت­هاي مختلف، با هم با اين اسباب­بازي بازي كنيد.وقتي كه هوشيار و سرحال است براي بازي وقت بگذاريد نه وقتي كه خواب آلوده ،گرسنه يا ناآرام است.اگر اسباب­بازي برايش خيلي ناخوشايندباشد چشمانش را مي­بندد و شما اين را متوجه مي­شويد.براي كمك به يادگيري كودك در زمينه­ ارتباط بين واژه ­ها و كارها، قسمت­هاي مختلف را تكان دهيد و  همزمان درباره­ آن حرف بزنيد: «تكون تكون تكون. ديدي برات خنديد؟»

همچنين،اگر تشكچه­ قابليت صوتي يا نوري دارد، آواز بخوانيد يا صداي كودكانه اي تقليد كنيد تا اين قابليت­ها و ويژگي­هاي صوتي و نوري برجسته­تر شوند.هر چه بيشتر با كودك حرف بزنيد و مستقيماً او را درگير اين قبيل موضوعات كنيد، به رشدش كمك بيشتري كرده­ ايد.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

234
7 دی 90 16:05
وبلاگ خوبی داری عزیزم .خیلی خوشگلی